Mitt träningsår 2013

Snart är 2013 slut och jag är så förväntansfull över det nya året och jag tycker jag har mycket roligt att se fram emot och lopp att genomföra. Tänkte skriva lite om hur mitt år sett ut ur träningssynpunkt, månad för månad.
 
JANUARI:

Var i full gång med skidträningen inför det första loppet i min Tjejklassiker, Kortvasan. Köpte ny skidutrustning och körde mitt livs första långpass på skidor (20km). Körde på med styrka mellan skidpassen och trots att förkylningar hindrade mej titt som tätt höll jag modet uppe och kämpade på.
 
FEBRUARI:

Jag fortsätter min träning inför loppet och har mitt genrep (30km) på katastrofvallade skidor men känner mej lugn när jag vet att jag faktiskt KAN åka 30km på skidor :-)
Jag minns min första Kortvasa jättebra och det var så fantastiskt roligt! Vi fick verkligen kanon väder och ja, tårarna var nära när jag korsade mållinjen. Jag trodde inte att jag skulle ta mej i mål under 3 timmar även om jag drömde om det, det visade sig att klockan skulle stanna på 2:44 helt underbar upplevelse!
 
MARS:
 
Jag tar mitt första riktiga löppass på 1,5år. 5min gång, 15min löpning och 5min gång.
 
APRIL:

Drar igång min cykelträning inför Tjejvättern och måste samtidigt både springa (Vårruset) och simma så smått (Vansbro Tjejsim). Tar mej till badhuset och kör första simpasset och bestämmer mej för att simma minst 1000m i veckan. Åker på min första bihåleinflammation och det sätter lite käppar i hjulet (hihi) för cyklingen men annars trampar jag på :-)
 
MAJ:

Genomför mitt livs första backintervallpass och upptäckte en ny värld på nåt sätt. Jag cyklar mycket och längre pass, har ett grymt träningsflow och vill knappt ta en dags vila i veckan. Får mitt första cykelrelterade problem och det är med smärta i smalbenen, förmodligen överansträngning. Springer Vårruset trots förkylning och är inte så nöjd med tiden (27min), har också mitt genrep (80km) på cykel och känner mej lite orolig inför loppet trots mina 42 träningsmil.
 
 
 
JUNI:
 
Det blir dags för lopp två i min Tjejklassiker, Tjejvättern. Jag är riktigt nervös då jag inte är en så god cyklare men ser fram emot loppet. Även denna gång visar det sig att vi har vädergudarna på vår sida, kanonväder med sol hela dagen och varmt! Cykelloppet visade sig vara mycket roligare än jag trott och jag blev jätteglad över en tid under 5 timmar, gick i mål på 4:31. Med en ny erfarenhet rikare lämnar jag cyklingen bakom mej, drar igång löpträningen på allvar med löpcoach Ida (allakantrana.se) och simmar några gånger till innan det är dags för vansbro tjejsim.
 
JULI:
 
Simnigen skrämmer mej ordentligt och jag är uppriktigt osäker hur vida jag ska klara det. Testar våtdräkten några gånger utomhus men det känns inget vidare.
Jag springer mycket i Juli men efter ett tag får jag problem med smalbenen och löpvilar i nästan en vecka, besvären försvinner som tur är och jag kan fortsätta min träning med coachen.
Vansbro tjejsim går av stapel och mina farhågor var befogade. Det blev mitt tuffaste lopp då jag drabbades av svår kramp och fick simma flera hundra meter med fruktansvärd smärta innan jag äntligen simmar i mål på tiden 29:20, på ben som inte bär men ett hjärta som svämmar över av känslor. Jag bevisade för mej själv att med en stor portion vilja och ett pannben av stål går det att bestiga berg. Jag har inte simmat sen dess.....och smärtan efter krampen hade jag i över en vecka, sjukt!
 
AUGUSTI:
 
Jag testar kompressionsstrumpor och köper en löparklocka med gps och pulsband. Jag springer en mil för första gången på väldigt länge och det gick över förväntan. Sen jag började med coachen har intervaller fått en helt ny innebörd och jag avskydde dom verkligen men körde på för jag visste att det skulle göra mej snabbare. Tjejmilen närmare sig och jag var grymt peppad!!
 
 
 
SEPTEMBER:
 
Får mej en riktig kalldusch när jag upptäcker att Tjejmilen INTE är en del i en tjejklassiker som jag trott hela tiden, och anmäler mej till Lidingö tjejlopp för att kunna avsluta min tjejklassiker. Blev lite besviken att inte få springa final på gärdet då jag kände fin form i kroppen men bestämmer mej för att delta ändå och satsar på att nå mitt mål att komma in under 55min. Coachen vägleder mej hur jag ska lägga upp loppet för att lyckas och vilken hastighet jag ska hålla. Det går vägen och jag snubblade in i mål helt slut på 53:27 så glad, så glad! Blev jätte förkyld efter loppet och springer nästan inget mer i September utan vilar mej i form fram till Lidingö.
Lidingö Tjejlopp går helt okej utan träning i 3 veckor även om jag känner att andningen inte är med. Roligt lopp med mycket backar, både upp och ner. Hade ett grymt upplopp och sprang vrålande i mål på 58:13 och kände mej som en segrare.
 
OKTOBER:
 
Jag fortsätter min löpträning och deltar på en löparhelg i Högbo där jag fick personlig träning och lär mej många bra saker. Där någonstans bestämde jag mej för att springa en halvmara 2014.
 
NOVEMBER:
 
Springer allt längre pass och får till en riktigt fin runda på 15km som kändes så lätta, underbar känsla! Sen händer det som inte får hända, Micke bryter foten i en enduroolycka och det påverkar oss alla i familjen hårt.
 
DECEMBER:
 
Är en månad jag helst vill glömma med tuff familjesituation, sjukdommar, stress och nästan ingen träning alls.
Tack och lov fick jag avsluta det här året på det sätt jag älskar mest, med en löptur. Det blev 25min löpning och uppskattningsvis 4km idag, känslan var obeskrivlig! Så skönt att vara igång igen. Nu är det 4 månader tills jag står på startlinjen i Gävle och ska springa 21km, gott om tid :-)
 
Tack till alla er om kikat in här och följt mej i med- och motgång, peppat och hejat på, tycker så mycket om er!! Gott slut på ett bra år och önskar er ett fantastiskt 2014!!
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Mari

Vilken resa hurru du, bra där =) Gott Nytt år !! kramar

skriven

Kommentera inlägget här :