Frågor till en löpare

Hittade den här listan inne hos Mari (www.doitforyourself.se/shapemeup) och tänkte att den vore skoj att fylla i, så här kommer den.

Vilken typ av löpare är du?
Långdistansare med förkärlek till skogen. Springer väldigt mycket med hjärta och känsla.

Hur länge har du löpt? 
Jag har gillat löpning sedan barnsben och var snabb på korta distanser. Har sprungit från och till i perioder i nästan hela mitt liv men bara sprungit regelbundet och med specifika mål i drygt 3 år. 

Hur mycket löper du per vecka?
De senaste 3 åren har jag sprungit i genomsnitt 3 ggr/vecka året om. Just nu ligger jag på 30-50 km i veckan fördelat på 3, ibland 4 pass. 

Vilket är ditt ”feel good”-pass?
Löpning på stig i skogen utan musik i öronen eller tid att passa. Utan plan och bara på känsla. 

Vad måste du ha med dig på ett pass?
Telefon och klocka. 

Varför springer du?
För att jag älskar det! Det ger en stor frihetskänsla, endorfinerna, lugnet och för att jag tänker så klart när jag springer. 

Har du någonsin ljugit för att få springa?
Nä har aldrig haft anledning. Om det var enda sättet att få springa skulle jag göra det, men det tror jag inte jag kommer behöva. 

Hur ofta köper du nya löparskor?
Köper ny mängdsko varje år och sen gärna minst ett par till för att alternera med. 

Var/hur handlar du din löputrustning?
Oftast på nätet då jag ofta vet vad jag vill ha och för att det är så smidigt. 

Dygnets bästa springtid?
Förmiddag efter en rejäl frukost! Alternativt tidig morgon om det är en kort runda och inte så hög intensitet. 

Hur ofta tävlar du?
Springer ungefär 3-5 lopp per år. Tävlar dock aldrig mot andra, bara mot mig själv. 

Vilken är din favoritdistans?
10 km och uppåt. 

Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du är trött?
Jag brukar lova mig själv att om jag inte vill så behöver jag aldrig mer springa efter att jag är klar. Oftast kommer de löftena på lopp när man ligger på max och pressar. Annars är jag ganska bra på att peppa mig när det är jobbigt. 

Springer du helst i grupp eller ensam?
Jag är ensamvarg helt klart även om det kan vara jättekul med sällskap under ett långpass eller puscha varandra under intervaller. Faktum är att jag inte har så många att springa med så det blir att jag springer själv. 

Hur återställer du dig efter ett löppass?
MAT! Sen vatten och vila förstås. 

Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Backträning helt klart! Att springa snabbt i backar ökar konditionen och ger starka ben och rumpa. Sen går det himla lätt på flacken om man springer regelbundet i backar. 

Vilket lopp drömmer du om att få springa?
Florens marathon :-)

Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Jag skulle gärna springa med Darin, då skulle han få sjunga för mig under tiden  <3

Nu vet ni lite mer om mig som löpare. Kram på er! 


Kommentarer :

#1: Mari

Vad kul att läsa =)

Svar: Listor är himla kul, både att skriva och läsa :-)
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :