Mammaledighet

I början av "ledigheten" var det allt annat än ledigt jag hade tyckte jag. Det var en stor omställning och helt plötsligt hade jag en liten människa att ta hand om på bästa sätt och jag hade bara aningar om hur jag skulle göra. De första månaderna var tuffa med smärta och orörlighet efter förlossningen och jag har aldrig varit så förvirrad i hela mitt liv. Jag kommer nog alltid att vara en smula förvirrad numer, mammor är nog det. Men amningskoma var nåt jag hört talas om och nu vet jag vad det är haha! Tänk er att ni är instängda i en bubbla tillsammans med er lilla bebis och inte kan tänka på nåt annat, dessutom ska ni laga mat, duscha, komma i tid till bvc och försöka umgås med folk och uträtta ärenden....det gick ju knappt :)
Efter ett tag började dock saker och ting ordna upp sig lite och mer och mer kände jag hur jag började landa mitt i allt som hänt och vardagen flöt liksom på. Nu behöver jag inte fundera om och om igen vad jag ska slänga ner i skötväskan och får inte panik om jag skulle glömma nåt som förut var livsviktgt. Jag har lärt mej att släppa liiite på kontrollen och låta mitt barn styra och visst är det ju skönt att ta det som det kommer. 
Mer och mer börjar det bli ledighet men i början hade jag mer än ett heltidsjobb, jag jobbade dygnet runt och även om jag fick nån timmes ledigt så hade jag ju alltid jour ;) Jag är väldigt glad över mitt ny jobb och jag tror att jag är bra på det, jag är iaf bra för Thelma. Hon behöver mej och jag behöver henne att ösa min kärlek över.
Om 3 månader ska jag börja jobba igen och det känns bra även om det kommer kännas konstigt också. Konstigt att vara i från mitt hjärtegryn en hel lång dag.
Jag börjar jobba när jag varit hemma ett år men jag kommer fortfarande att ha mammadagar kvar att ta ut vid ett senare tillfälle, känns skönt! Det är ju dags för Micke att ta ut lite av sina dagar också.

En bild från i söndags. Jag älskar mina röda byxor från VILA och blusar är nåt jag flitigt använder. Denna är från H&M´s Conscious Collection


Kommentarer :

#1: i min lilla lilla värld

Smart att spara lite dagar man kan ta ut vid senare tillfälle. Jag har gjort likadant. Tar inga dagar nu alls. Får vårdnadsbidrag ist

skriven

Kommentera inlägget här :