Gå fint i koppel

Här om dagen när jag knäppte på tv:n så blev det ett litet kort hundprogram som skulle handla om hur man lär en hund gå fint i kopplet. Vad glad jag blev när jag insåg att en hundtränare som inte förespråkar ryck i kopplet äntligen fick lite tid i rutan :-)
För att visa vad han menade så satte han sig med en tjej i en bil och bad henne ta på bilbältet som skulle symbolisera säkerhetslinan dvs kopplet. Sen startade han bilen och tog bort ratten, där efter bad han henne att styra bilen. Ganska enkelt, det gick naturligtvis inte. Samma sak gäller hundar, man kan inte styra dem med hjälp av kopplet, det ska enbart hänga där i säkerhetssyfte eftersom man inte kan/får ha hundar lösa överallt.
Han tyckte att man ska börja med att ha hunden lös och uppmuntra den att följa sin förare och självklart belöna den när den självmant tar kontakt. Kontakt är nyckeln till ALL träning med hund. När hunden är duktig på att följa sin förare då kan man sätta dit ett koppel men fortsätta träna på samma sätt, uppmuntra hunden att följa dig och om den drar i väg så är det bara att stanna och vänta på att hunden ska ta kontakt igen. Jäkligt enkelt egentligen, promblemet är ju att så många inte orkar detta. Orkar inte vara konsekventa och lägga ned lite tid på sin hund.
Personligen tycker jag som vanligt att alla naturligtvis får göra precis som dom vill med sina hundar MEN det är ju massor med hundägare som klagar över dålig lydnad men samtidigt inte gör nåt åt det??? Då förstår jag ingenting. Våra hundar kan det vi lär dem, de föds inte med lydnad utan endast med olika instinkter och de måste man ha med i träningen av hunden. Därför är valet av ras så oerhört viktigt. 
ALLA hundar kan lära sig att inte dra i kopplet, även jakthundar det beror bara på vad ägaren vill ha för typ av hundägande. Sen finns det naturligtvis svårare och lättare fall, det kan vara mycket som ligger bakom att en hund beter sig på olika sätt. Hundar är individer och självklart finns det "problemhundar" som inte är så lätta att handskas med alla gånger.
Jag är ingen perfekt hundägare men jag skaffade åtminstånde hund för att älska den, ha roligt med den och göra mitt bästa för att uppfostra den väl och skapa en bra vardagslydnad för allas trevnad.
Jag får inte ha min älskade Atlas hos mej längre fast jag så fruktansvärt gärna vill och därför gör det mej extra ont när folk inte är snälla mot sina hundar, dom får ju iaf ha dem hos sig. Ta vara på tiden med din trogne vän för ett hundliv är aldelens för kort, gå inte och reta dig på dålig lydnad utan gör nåt åt det. Det är roligt att träna hund!



Kommentarer :

#1: Karin

Ja, jag såg också det programmet. Du skriver så bra Therese, om hundägande, för det är ju så där det är. Önskar att fler hundägare insåg vad dom missar när dom inte lägger den tiden som krävs på sina hundar. Kram på dej !

skriven

Kommentera inlägget här :