Framsteg i träning

Igår träffade jag Carina och Ulf och deras hundar Ozzy och Eddie vid sjön Öjaren utanför Sandviken. Tanken var att vi skulle träna lite tillsammans. Det blåste svinkallt och vattnet var inte heller speciellt inbjudande, men både jag och Carina kom i vattnet med våra 3mm våtdräkter, men det var verkligen att man fick bita ihop.
Pga blåsten så gick det ganska höga vågor som ställde till det lite för hundarna, men jag är nöjd med träningen. Det viktigaste för mej och Atlas var att han skulle få möjlighet att hämta figg eftersom man inte kunnat träna på det nåt ännu. Han simmade snabbt ut och drog in Carina, så det gick hur bra som helst. Känns skönt att veta att jag inte behöver jaga figgar och tvinga i dem i vattnet ;) Carina fick även placera ut flytvästen och efter lite strul att få Atlas sitta med ryggen mot vattnet så kunde jag skicka honom att hämta den, vilket han gör utan att busa och lämnar den till mej! =) Mycket possitivt.
Det var väldigt roligt att få träna ihop med nån eftersom man oftast gör det ensam. Förutom att ha figg så kan man ju hjälpa varann på en massa andra sätt.
När vi tränat färdigt och skulle byta om trodde jag att jag skulle frysa ihjäl, fy vilken osis att det var isvindar men det är inte mycket att göra åt...
Det enda momentet i startklass vi inte kunnat tränat på än är bogsering av båt, men jag ska försöka få till det åtminstånde en gång innan tävlingen.

Kände mej väldigt possitivt laddad efter träningen igår så jag åkte ner idag och körde igenom Atlas lite grann. Idag var det ett helt annat väder. Varmt, soligt och stilla. Vattnet hade sjunkit undan lite, så nu fanns det en strandremsa igen. Idag fungerade verkligen allt, jag är så himla nöjd med min kille efter detta pass. Han hämtade både flytväst, paddel och div. andra föremål och lämnade till mej utan bus och strul. Kommer med träapporten och sätter sig fot (med viss hjälp med kroppsspråk från mej) på sökapporteringen nöjer jag mej än så länge med lämnande framifrån (är grymt nöjd att han ens lämnar dom) Inga problem idag med att vända honom med ryggen mot vattnet. Hade även förlängt sträckan på land så han skulle få frakta föremålen längre än han är van vid och han kändes mycket piggare och inte alls lika seg upp ur vattnet, mycket bättre tempo. Kanske han har i huvudet vilken belöning han får när han är färdig ;)
Hade även lite fokus på simma med förare eftersom det inte gått nå vidare tidigare. Till en början så trängde han väldigt mycket och när vi vände upp så började han klättra.... jag bottnade där så jag bara reste mej upp och gick tillbaka till land och började om utan att säga nåt eller bråka med honom. Efter några försök så lyckas vi simma ut tillsammans och han drar in mej!!! Sen tog vi en liten paus så han skulle få hämta nya krafter. Sen började jag med att gå ut med honom vi sidan och då genomförde vi simma med förare utan krångel och strul, tränade inte mer på det sen :) Kändes jättebra att få till det en gång, men jag kommer fortsätta träna det väldigt mycket eftersom det bara fungerar ibland och är det svåraste momentet för våran del.
Vissa saker har lossnat lite grann nu och idag var en bra dag, men nu är det bara fortsätta träna de dagar man har kvar innan tävlingen, sen går det som det går.
Jag vet ju att man aldrig kan få till det på tävling som på träning men vi ska göra vårt bästa.

Hoppas även att jag kommer att kunna träffa Carina flera gånger för fortsatt träning inför kommande tävlingar, för det är väldigt givande.
Självklart togs det kort på träningen, men tyvärr så är det nå fel på min dator/kamera så jag kan fortfarande inte lägga in bilder... :(

Hoppas ni alla haft en trevlig helg!

Kommentarer :

#1: Christel och Herman

Hej på Er.

Vad kul att träningen går så bra för Er, kommer att hålla alla tummar och tassar för att det går super på tävlingen, tänk POSITIVT, inga negativa tankar så som ...detta klarar Atlas aldrig. Brrr,låter kallt med "bara" våtdräkt, i allafall för en badkruka som mig, ha ha ha. Att ha en eller flera träningskompisar underlättar ju enormt, att träna själv är ju inte lätt. MEN gud vad tråkigt att du skall på bröllop när det är tävling och kurs på Backamo, jag som hade sett fram emot att få träffa Er. Så Atlas tycks inte heller gilla undervattensapporteringen. Jag vet ju inte vilket det är med Herman, alltså om han tycker momentet är "jobbigt" och lite otäckt, eller om det gör ont i hans öron. När inte ens kattmaten lockade mer, ja då börjar man ju undra. OM det nu skulle visa sig att det är hans öron=ont, ja vad gör jag då??? detta momentet ingår ju i båda klasserna som jag har kvar, suck. Javisst är valparna underbara, jag blir sjuk bara av tanken på att en av dom skall flytta hem till mig. När var det ni skulle tävla?? det var väl nu i början av juni eller??

Kram Christel.

skriven
#2: Angelina

vad roligt att ni också ska till Nygård och tävla! Vi ska också dit:) Lycka till!

Angelina och Kenzo

skriven

Kommentera inlägget här :