Träning och hundmöte

Denna dag har gått i träningens tecken. Började dagen med 45 min rask promenad och 2 timmar senare åkte jag in till Gävle för att träna på Friskis & Svettis, det är en träningsform jag verkligen gillar. Man får träna i grupp och passet innefattar både kondition, styrka och smidighet. Man är helt slut efteråt och det känns verkligen att kroppen fått jobba ordentligt. Sen innan jag åkte hem åt jag lunch med syster. Eftersom Atlas varit hemma själv medans jag var borta så fick han en välförtjänt långpromenad när jag kom hem och efter det så tränade jag lite "stanna", "fot" och inkallning med honom. Det gick bra och han blir pigg och alert när jag tränar honom. Skönt iaf att man kommit så långt med "fotet" att Atlas tycker det är roligt, blir liksom lite lättare med en motiverad hund :)

En annan sak som jag blev jäkligt arg över idag var att min mamma berättade att en tant i byn jag bor i hade pratat om mej. Hon sa att Atlas flygit på en hund de var ute och gick med och att Atlas var aggressiv. Saken är den att när Atlas hade "flygit på" (som dessutom var typ ett halvår sedan) deras hund så var det Micke som gick med Atlas, jag var inte med. Enl Micke så var Atlas lös och han och Micke sprang och lekte jaga och sånt i skogen. Rätt som det var så dök den här tanten, hennes man och hunden upp bakom krönet. Atlas som i det läget var lite före Micke kom ju ända fram till hunden, men Micke sprang dit och tog undan Atlas på en gång. Det var inte så att de rök i hop eller nåt bara muttrade lite och nosade. Då tycker alltså tanten att Atlas attakerat deras hund???! Tanten blev väldigt förskräkt och lite rädd, men Micke förklarade att det var hans fel och bad om ursäkt. Han sa också att han reagerat så stark för att Atlas inte får springa fram till andra hundar och därför hade Micke tagit tag i honom och lyft undan honom. Micke har även pratat med ägarna till hunden och de vet att Atlas är jätte snäll, men tydligen vägrar ju tanten fatta. Hon hade även sagt att det var tur att det var Micke som var med för "Therese hade väl aldrig orkat hålla i honom". Det är just det sista som retar mej mest. Tantfan tror alltså inte att jag klarar av min egen hund?! Då skulle jag vilja berätta för henne att jag fakiskt har både bättre koll och lydnad på honom än vad Micke har, samt att det förmodligen inte hade hänt överhuvuvdtaget om jag varit med, då jag är väldigt noga när Atlas är lös och har stor uppsikt om det skulle komma nån.
Jag vet att man inte ska ha hundar lös om man inte har stenkoll och tycker själv illa om att lösa hundar springer fram till Atlas, MEN man behöver inte säga till alla man känner att Atlas är aggressiv och att han flög på deras hund, för det är lögner. Grejen är också att Atlas aldrig har sprungit fram till nån annan hund, men eftersom de dök upp bakom krönet så kom de ju precis på varann.
Man blir ju lite ledsen också när hon säger sånt för det är inte så kul om alla tror att jag har en farlig hund, men å andra sidan kanske alla håller sina hundar borta från oss då...
Jag har lekt med tanken om Atlas hade varit en chihuahua tex. då hade det nog inte spelat nån roll om den så hade bitit sig fast och hängt i den andra hunden, men bara för att man har en stor hund så är den ju skit farlig. Visst skulle Atlas kunna göra mer skada än en chihuahua, men han behöver inte vara mer aggressiv för det!

Tack till er som orkade läsa denna röra, hoppas det gick att fatta nåt av det. :) //Therese
 

Kommentarer :

#1: Malin & Bomme

Förstår precis hur du tänker, Boman får inte ens gå och hälsa på våra grannars hund för mig men Björn bryr sig inte lika mycket om det som jag. Det är ju vi alltså du och jag som haft hand om det mesta med inlärnng och vad dom får och inte får göra. Inget ont menat om Björn och Micke men det har ju blivit så. Förstår att det är svårt att släppa det där med tanten men dom andra "grannarna" lär ju ändå bilda sin egen uppfattning och dom som träffat Atlas vet att han är jätte snäll =) Tanten är väl så uttråkad att hon inte har nått bättre för sig om dagarna, och då passar det ju att hitta på saker och ting =)

skriven

Kommentera inlägget här :