Fest och apportering

Den här helgen har det varit full fart. På lördagen så kom min och Mickes familj och fikade och sen på kvällen kom våra vänner och grillade med oss. Vi var väl ungefär 15 st och 10 av oss tog sen en taxi till stan och gick på krogen. Det var en mycket rolig och lyckad kväll.
Igår träffade jag Johanna nere vid vattnet för att jag skulle träna apportering med Atlas. Hade mer eller mindre bestämt att jag skulle dra på mig min nya våtdräkt för att kolla om jag skulle kunna gå i redan. När det väl kom till kritan så "orkade" jag inte, men jag provade iaf mina nya våtskor. Och trots det isande vattnet så frös jag inte alls i dom, det kom faktiskt inte in nästan nå vatten alls. Nästa gång SKA jag testa våtdräkten....
Träningen med Atlas gick ganska bra, jag har hittat ett sätt att hjälpa honom med apporten in på min vänstra sida, då jag vill att han ska lämna i fotposition.
Johanna höll honom och jag stod några meter bort. Sen ropade jag på honom och då släppte Johanna honom och samtidigt stoppade in apporten i munnen på honom. Då han kom emot mej med apporten och med lite fart så kunde jag visa med kroppsspråk och handrörelse vart jag ville ha honom. Vi fick ett par lyckade ingångar och då gav vi oss. Problemet har varit att så fort Atlas kommer i närheten av mej så släpper han apporten utan att jag hinner ge kommando eller ta den. Hamnar han väl i fotposition så håller han faktiskt den tills jag tar den....oftast :)
Nu tror jag iaf att jag vet hur jag ska gå vidare och måste nöta på detta, så jag så småningom kan ta bort min handrörelse och stå aldelens stilla.
Ser fram emot nästa vattenpass på torsdag.

Senare igår kväll träffade jag Lina och Astor som var hemma på besök. Johanna kom också dit för vi skulle hjälpa henne att träna inkallning med störning. Astor är en super fin kille och väldigt snäll. Han var lugn och sansad, kanske lite trött efter MH:t han gjort tidigare på dagen också =) Jag tycker han verkar vara en mycket trevlig hund och det var jätte kul att träffa honom och Lina igen.

Kommentarer :

#1: Lina & Astor

Hej Therese!!

Tack för hjälpen i söndags! Ska försöka ta tillvara på det ni sa. Det är väl egentligen jag som behöver träning.. Ehm..

Hursomhelst va det jättekul att träffa dig, synd att det blir så sällan.

Kram

skriven

Kommentera inlägget här :