Spårträning med skott och hundmöte

I fredags kväll la jag två viltspår att Kaktus och Atlas, sen kom de på lördagen och då var det dags att släppa dom på de 16 timmar gamla spåren. Denna gång hade vi även med oss en jägare för att träna med skott 100m innan slutet på spåret, som det kommer att vara i öppen klass. Varken Katus eller Atlas är skottberörda så det gick jättebra! Atlas snurrar som vanligt mycket vid vinklarna och är väldigt mycket för att vinda. Detta resulterar i att han gärna ginar i vinklarna och tar vind på spåret längre bort. Önskar att han hade nosen mer i backen i stället för att lyfta och få vittring, men han hittar alltid klöven och det är ju ändå huvudsaken. Atlas fick ett ganska kort lite dåligt spår med 4 vinklar och 15m bloduppehåll, skötte sig hyffsat och jag är nöjd =) Det gick jättebra för Kaktus också och med tanke på att det regnat på natten och att det sen blev varmt och torkade upp i backen så var det inte de bästa förutsättningarna för vovvarna.
Finns inget härligare än att se sin hund ivrigt arbetandes och tillslut finner klöven och blir så mallig =)

I dag när jag, Micke och Atlas gick på kvällpromenad så kom det två lösa hundar springandes emot oss. Micke tog tag i Atlas halsband för att vara säker och jag rev i åt hundarna att de skulle sicka därifrån. Hundarna sprang tillbaka och när Micke då trodde att det var lugnt så släppte han Atlas igen, men då stack han efter. Jag blev så j-vla förbannad att jag vrålade efter honom och då stannade han upp. Hann dock i fatt den ena lilla hunden men vände och kom tillbaka så fort jag ropade på honom *stolt*.
Atlas springer aldrig efter nå hundar, men jag tror att han blev lite uppjagad eftersom jag höll på och skrämde bort dom och greja. Huvudsaken är iaf att han kom tillbaka på en gång när jag ropade på honom och sen var han inte ett dugg intresserad av att springa dit igen utan lufsade på som vanligt med oss.

Kommentarer :

#1: Salsa

Hej hej Atte-Patte! Vad tråkigt att vi inte fick chansen att busa lite i lördags men kanske du & jag kan få till det nån annan dag;)Vill du veta en hemlis?! Hade det varit jag som sprang efter en annan hund hade jag aldrig stannat:D hihihi
//Nospussar Snygging-Salsa

skriven
#2: Kaktus

Tja Dude!! Vad duktiga vi var i lördags:D Men å andra sidan så är det ju inte så konstigt, det är ju VI:)! Vi är grymma... Hörde att din matte skulle släpa med älgklöv till jobbet, kanske det är till dig, så du har nått att gnaga på medans hon jobbar?? Ses kompis!
// Nafs i örat från Kakkan

skriven

Kommentera inlägget här :