Träning med båt och livboj

Nu har vi tränat med båten. Husse släpade ner den dit där jag brukar träna och Johanna kom och hjälpte till. Atlas ville följa med Husse och Johanna när de åkte ut med båten så jag fick "nejja" honom och det gjorde att han blev lite tveksam när han väl skulle ut och dra in den. Efter nåt DK simmade han iaf ut till båten och drog in den utan problem, kom även med repet :)
Fördelen med Atlas är att han älskar repet, det bara lyser i ögonen när man tar fram det. Därför tänkte jag att jag skulle prova med livbojen. Han drog den stolt med högt buret huvud på stranden och ville knappt släppa. Husse fick vara figurant och när jag gav Atlas repet och skickade honom ut i vattnet racade han i väg utan tvekan. När han simmat halvägs ut till husse började han krångla och vände sig om, men efter att husse lockade på honom så simmade han ut och husse åkte livboj tillbaka. Vi provade sen en gång till och då gjorde Atlas en klockren räddning med bojen, jättekul med tanke på att det var första gången han provade det.
Sökapporteringen gick också bra. De slängde i ett för Atlas okänt föremål (en paddel vi inte tränat med) och även där efter några DK:n så simmade han ut ooch tog den. Han trodde när jag gav kommamdot att han skulle till båten och var väldigt intresserad av vad dom gjorde i den. Men andra gången när vi testade igen, så gick det jättebra. Då gick han ut direkt och hämtade den. Provade även med flytväst och den hämtade han på en gång, dock är den lite för rolig och Atlas vill gärna busa med den ist för att lämna när han kommer upp....
Simma med förare går hyffsat bra och vi tränar sparsamt på det. Enkel apporteringen funkar sådär, ibland fuskar han och vill ruska innan han lämnar, bara att jobba vidare på det.

Jag är nöjd med träningen och tack Johanna för att du hjälpte till att vara figurant!!!

Kommentarer :

#1: Malin & Bomme

Vad duktig han är Atlas!

skriven

Kommentera inlägget här :