Att pressa sig lite till

Julhelgen, nyår och trettonhelgen har susat förbi och nu är det vardag på rikitgt igen. Glada barn som längtade efter vännerna lämnades på förskolan igår morse efter 3 veckors lov, så glad att vi hade möjlighet att ge dom det. Jag har hållt igång träningen och kört det jag gillar, inte så mycket krav utan det som känts bra och som jag tycker är roligt.
Nu ikväll drog jag iväg för ett intervallpass och det som stod på schemat var 5x700m. Varvet som är det kortaste i elljusspåret är första halvan lång seg motbacke, sen blir det lite flackt innan det blir lättlöpt, svagt medbacke tillbaka. Gillar det varvet eftersom man får det värsta gjort direkt och sen vet man att det blir lättare mot slutet och kan gasa på rejält in mot mål. Dock var det tufft idag, jag slet tyckte jag och jag höll inte riktigt den fart jag hoppats på. SEN kom jag på att det var snömodd jag sprang i, klart som fasen det var tungt :-)
Jag springer inte intervaller så ofta som jag borde tyvärr och det blir alltid lite mindre av den varan på vintern och det är helt okej, blir automatiskt att jag springer mer distans och sen satsar mer på fart till våren igen. Med tanke på rådande underlag så är det kanske klokt?
Hur som helst så har jag alltid haft mer eller mindre tvångstankar, när jag var yngre så mycket ibland att jag inte klarade av att springa. Nu har jag kommit ifrån det där och det är skönt men knepet idag för att kunna lägga i en växel till och ge järnet var att "hota" med en "straffrunda". Det bara dök upp i mitt huvud när jag sprang, att om jag inte skulle klå tiden på varvet innan så skulle jag få springa ett extra varv. Alla som sprungit intervaller vet hur gärna man vill att de ska vara över och att då tvingas springa ett extra kan vara ren tortyr (iaf så känns det så), vips så hade jag en växel till och krossade tiden på varvet innan.
Som ensamvarg får man ofta peppa sig själv och hitta metoder som funkar. Mantran rabblas ofta och ibland även tvångstankar....fast jag inte gillar det.
 
 
 
 Sköt om er!

Kommentarer :

#1: Mri

Bra jobbat! Brukar också köra den stilen, med extravarv osv :)

Svar: Kanon ju, man får hitta sina små knep :-)
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :