Att boosta sitt självförtroende

Efter en vecka med förkylning och sen ett lugnt känna-på-kroppen-pass i Tisdags var jag redo för kvalitetspasset igår. Jag har återhämtningsvecka den här veckan så intensiteten är lite lägre men det är inga bara mysa-runt-pass för det. Långa intervaller stod på schemat och jag laddade hela dagen för att genomföra dessa i spöregn, men som av en händelse blev det lite ljusare på himlen och jag fick uppehåll hela passet. Coachen gav mig längd på intervallerna (3 km, 2 km, 1 km och 500 m) och vilan ( 60 sek) men farten skulle springas i halvmarafart, milfart och 5 km's fart. Jag hittade på siffrorna själv och medvetet valde jag då tempo jag vet att jag utan problem kan klara och dessutom ligga en bit över. Då kan jag genomföra passet på ett bra sätt, se att jag hela tiden ligger lite snabbare än planerat och på så visa växa mentalt. Efteråt kan jag känna mig nöjd och dessutom fått briljera lite :-) Det är ett utmärkt sätt för mig att få självförtroende i det jag gör och min utveckling blir väldigt positiv.  Självklart misslyckas jag också ibland men det finns det utrymme för när jag i de flesta fall känner mig nöjd med prestationen och självförtroendet är på topp. Jag har ju prestationsinriktade mål med tanke på att jag anmäler mig till lopp och ibland vill göra en viss tid, men känslan och glädjen i löpningen kommer alltid vara nummer ett. Hade jag inte det då skulle jag inte kunna utvecklas och bli bättre heller. 
Jag brukar tänka att jag ska vara snäll mot min kropp och samarbeta med den, vi ska ju göra ett jobb ihop och då blir det inte bra om jag tänker dumma tankar om den eller på nåt sätt misshandlar den. 

 

Kommentera inlägget här :