Löpning och dess fördelar

Jag älskar ju som bekant löpning och det är en stor del av mitt liv. Jag mår inte bra utan den och behöver den av flera anledningar. Framför allt så tycker jag det är roligt och en väldigt enkel och ärlig träningsform. Här nedan följer en text från Runnersworld Sweden. Där beskrivs en massa fördelar med löpning. För min del känns det som en otrolig bonus med alla de positiva effekterna, när jag egentligen bara springer för att hålla mig i skapligt god kondition och för att det är kul! 

Bränn fler kalorier 
Du gör av med mer energi om du springer än om du går – till och med om du går i rask takt. Effekten sitter dessutom i. Regelbunden motion gör att kroppen fortsätter att bränna kalorier i högre takt efter passet, än om du inte hade tränat. 

Stärk ditt skelett 
Löpning motverkar artros och knäledbesvär. Stötkraften från landningen stärker också skelettets mineraldensitet och minskar risken för åldersrelaterad benskörhet. 

Håll dig skarp 
Springer du mer än 25 kilometer per vecka sänker du risken för att drabbas av Alzheimers med 40 procent. Studier har också visat att regelbunden träning motverkar åldersrelaterad demens.

Minska risken för cancer 
Löpare löper lägre risk att drabbas av cancer i levern, hjärnan, tarmar, bröst och lungor jämfört med icke-löpare. Löpare som drabbas av bröstcancer har dessutom större chans att överleva, jämfört med människor som drabbas av bröstcancer men inte tränar så mycket. 

Minska risken för att drabbas av folkhälsosjukdomar 
Fem till tio kilometer löpning i veckan minskar risken för stroke, hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och högt  kolesterol. Och ju mer du springer, desto lägre blir risken att du ska drabbas av någon av dessa allvarliga folkhälsosjukdomar.

Lev längre – och lyckligare 
Om du tränar 30 minuter om dagen, fem dagar i veckan så kan du förlänga livet med år. Studier har dessutom visat att du också blir lyckligare, klarar stress bättre, sover bättre och kan koncentrera dig under längre tid om du tränar löpning.

Ut och spring vettja, och kom ihåg att det aldrig är försent att börja springa. 


Bilden är från ett härligt långpass förra helgen. 

Kommentera inlägget här :