Testpass 5 km

När jag började med min maratonträning i November fick jag ganska tidigt göra ett testpass på 5 km som sedan skulle göras igen längre fram för att kunna se utveckling. Igår var dagen då det var dags för det här testpasset. Lite samma känsla som jag har inför ett lopp. Lätt illamående, svårt att få ner frukosten och mycket pirr och nervositet i kroppen. Egentligen är det väl inget att vara nervös för men 5 km så fort man förmår är bland det värsta jag vet i träningsväg, det är så fruktansvärt jobbigt. Jag ogillar skarpt den där illamående känslan som kommer smygande och pulsen som direkt skjuter i höjden för att stanna där. Det sätt som huvudet hela tiden måste jobba mot alla signaler som kroppen sänder ut om att sakta ner. Att bara fortsätta pressa och brottas mot tankar man bara får när det är riktigt jobbigt. Hur man försöker förhandla med sig själv att man borde stanna och strunta i alltihop och att det inte är värt det. Trots det så lyckas jag hålla kroppen i rörelse och när den där sega motbacken på 1 km kommer så bara ångar man på fast kroppen förgäves drar i nödbromsen.
Hur jag under sista km sneglar på lingonriset i skogen bredvid och längtar dit, längtar efter att slänga omkull mig och bara få andas utan att ta mig framåt.
Känslan när klockan äntligen piper till och jag får stanna. Den. Känslan. Att dessutom se att den snabbaste tiden på 5 km för mig någonsin är klockad, ger en väldig kick. Står ett tag på alla fyra i diket och lungorna skriker men efter ett tag ler jag åt hur otroligt fort kroppen återhämtar sig och jag joggar hem. Pulsen sjunker snabbt och kroppen förlåter huvudet mitt som piskat på kroppen till pb.
Jag känner mig stark, framför allt mentalt att jag klarade det och tänker att jag övervann alla negativa tankar trots allt och att den här maratonträningen som mest innehåller distanspass, långa intervaller och långsamma långpass även gör mig snabbare!
 
Endorfinrus när det är som bäst!! 


 
 

Kommentarer :

#1: Karin

Kära nån va GRYM !!!!!! du är =) bästaste, finaste Therese <3

skriven

Kommentera inlägget här :