Utställning i Västerås, vattenträning & flytt

Hej! Det tar ett tag mellan uppdateringarna, men man har ju en del annat att stå i. Har iaf ställt Atlas i Västerås 22 juli, han fick en 3:a :( Börjar kännas ganska lönlöst just nu och det kan bli så att jag skiter i Högbo nu, känns lite omotiverat... Så här löd kritiken:

3 år gammal hanhund av bra stl & könsprägel. Borde ha renare färg. Kraftigt välskuret huvud med mkt bra ögonfärg. Slitna små tänder i underkäke. Lagom hals, bra benstomme, ngt fransyska framben. Bra kropp, lagom överlinje. Tyvärr ett mkt svagt bakställ, allför bundna rörelser. Samt en för högt buren svans. Prima temp. Bakbensrörelserna påverkar priset.

Domare: Elina Haapäniemi

Ja, vad säger man om det? Här har man nu man fått fler 3:or på olika saker. Om det endå hade varit på samma grej. Men de som påpekar andra saker än bakbenen tycker knappt han är hastrång, och för en del får han en 3:a för att han är just det?!!!? Man blir ju inte klok på detta.... Jag lägger nog ner snart och siktar på andra saker ist, kommer iaf inte att ställa mer inomhus, då både Atlas och jag tycker att det är lite jobbigt.

Vi har tränat en del vattenarbete i dalälven, finns ett ställe där det är ganska tvärdjupt och sandstrand. Har tränat mest på att vi ska kunna simma tillsammans och det är lättare sagt än gjort. Atlas är en snabb simmare  och där får man ligga i för att hänga på (vilket går så där bra med våtdräkt och flytväst ;) Om Atlas kommer lite före mej så börjar han tränga och då blir det lite struligt. Känns ändå som om han börjar fatta vinken nu. Träna på att hämta figg behöver jag inte alls, det gör han super! Det stora problemet är apporteringen. Går bra så länge jag bara kastar den i vattenbrynet och han slipper simma efter den, då kommer han med den och lämnar (dock inte i fotposition....ÄN ;) Måste han simma efter den, så släpper han den när han bottnar och ruskar sig =( Tror inte jag är den enda med detta problem, tacksam för tips från dem som tagit sig ur detta :)
När han bogserar mej har han haft en del snurrnignar för sig, men om jag bara säger "framåt" bestämt och tittar mot land och håller tyst sen så går det bra. Försökte berömma honom tidigare när han simmade rätt, men det resulterade bara i att han vände upp för att titta på mej och bär då av åt fel håll. Håller jag tyst går det bra =)

Igår hjälpte vi våra vänner Johanna och Andreas att flytta till sitt nya hus!! Vi var ganska många som hjälpte till och det gick fort och jättebra. Det var ett charmigt hus med en del att göra på, så nu har de ett projekt framför sig :) Det kommer bli jätte fint när det blir färdigt. Sen på kvällen bjöd de oss på mat och vin och vi pratade och hade trevligt långt in på natten. Tänk vad tiden går fort när man har roligt!

I morgon ska vi åka till Orsa och kolla på race med gamla amerikanare som anordnas i samband med Rättvik Classic carweek. Det ska bli skoj och sen på kvällen ska jag och Atlas till sandvikens bk och träna eftersom jag äntligen har blivit medlem där. Kommer inte att bli så kul, för Atlas kan vara riktigt dryg att försöka träna med andra hundar, men det är väl därför jag är där...?

//Tess

Kommentera inlägget här :