Vinterlöpning med icebug

Nu är det ungefär ett år sen jag köpte mina icebug men tyvärr blev det inte mer än 3-4 pass  sprungna i dem förra vintern eftersom jag stukade foten så kraftigt att det blev 3 veckors löpvila innan jag började springa så smått igen och då var vintern över. Nu har jag hunnit använda dem ett par gånger och tänkte jag skulle skriva några ord om dem.
Modellen jag har heter Icebug Kayi-L BUGrip och har 19 dubbar under varje sko. Det är en stabil och väldämpad sko. Överdelen i nylon är vattenavvisande och stöter bort både snö och lätt regn. Jag har nästan uteslutande sprungit i Asics skor och har ett måttligt pronerande löpsteg (mest på ena foten). Har sprungit mina flesta mil i Kayano och det var de skorna jag hade parallelt med icebug. Kayi-L BUGrip har pronationsstöd och det gjorde att mitt val till slut föll på dem. De har ett dropp på 14mm, vilket är mer än jag är van vid men det funkar helt ok. Upplever dem väldigt rymliga i tåboxen men det är ingen nackdel för mig som har ganska breda fötter och så vill jag i regel få i en lite tjockare strumpa på vintern. Dock känns hela skon väldigt rymlig och jag får snöra åt den så mycket det går för att den ska "sitta på foten". Jag har stl 39 på mina Icebug och på Asics har jag 38,5-39 beroende på modell. Tycker de är sköna och har inte fått skav eller ont av nåt, den ganska höga hälkappan har inte varit nåt problem för mig då den har generöst med mjuk stoppning.
Ska vi slutligen skriva lite om greppet så finns det inte så mycket mer att säga än att det är fantastiskt! Jag har testat dem på is, packad snö och blandat underlag där det ibland blivit ren asfalt och de funkar perfekt! Jag kan springa helt avslappnat i dem utan att vara rädd för att halka. Dock tycker jag att de var lite vingliga med dubbarna på väldigt ojämt och knöggligt underlag, de var också så jag stukade foten.
Är du en löpare som vill springa året runt så är det verkligen en bra investering om du bor där det blir några veckor/månader under vintern med snö och is. Jag köpte mina på rea och gav 900:- vilket får ses som ett fynd! Skulle rekommendera att prova olika modeller, då det känns viktigt att de sitter bra på foten.
Jag har inte testat nåt långpass med dem så jag vet inte hur längre distanser känns i dem men de är gjorda för att klara riktigt långa distanser så det är nog inget problem . 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Mari

Åh, bra tips! Kul :) Har kikat på dom där skorna.

Svar: Du kommer inte ångra ett icebug köp! Så skönt att kunna springa med det fästet och aldrig ställa in ett pass pga underlaget. Skulle tro att man kan få tag på ett par till rabatterat pris så här års, så passa på nu :-)
Therese

skriven
#2: Mari

SV. Måste kanske ta mig en titt på dom då :)

Svar: Ja gör det! :-)
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :