Kolmården

Sist jag var på Kolmården var för 24 år sedan och nä, jag var inte där som bebis....;-) även om det låter så himla mycket med 24 år. Jag var tio år och där på skolresa. Första dagen på semestern var det dags igen för mig att äntligen åka dit tillsammans med min familj. Barnen var väldigt förväntansfulla och hade i flera veckor pratat om Bamses värld. Från början var det meningen att vi skulle bo på vildmarkshotellet som ligger precis i anslutning till parken men sen hittade mina föräldrar ett annat ställe Villa Fridhem, ca 15 min från parken där de bokade in oss. Det var verkligen ett toppenställe! Väldigt vackert, ganska litet ställe som var mycket barnvänligt. De hade pool, en fin lounge på själva gården mellan de hus där rummen låg, en stor sandlåda precis i anslutning där barnen kunde roa sig, stort lekrum och stora gröna ytor att nyttja för lek. Maten höll hög klass och frukosten hade allt jag begär av en hotellfrukost, jag äter alltid: fruktsallad, nötter, ägg, surdegsbröd med färskost och kalkon, vatten, äppeljuice, te och det bästa av allt koppen kaffe och crossiant med nutella!
Vi fick ett rum med en dubbelsäng och en våningssäng. Barnen blev överförtjusta och tyckte det var supermysigt med sovplatserna. Pricken över i:et var att vårat rum låg på bottenplan av två våningar med en altandörr ut mot innergården, ca 10m från loungen. Det gjorde att vi kunde natta barnen, lämna altandörren på glänt och sitta i loungen på kvällen och njuta av en drink och umgås bara vi vuxna.
 
Vi tillbringade två dagar på Kolmårdens djurpark och det var tur, för vi hann typ halva parken första dagen. Det var mycket folk och en hel del köer men det gick rätt bra ändå och barnen var grymma som stod i alla köer utan att tjata eller gnälla märkbart. Vi hade grym tur med vädret och fick sammanlagt (höftar) 10 droppar på oss, annars var det lagomt varmt med 20 grader och halvklart väder. Barnen var duktiga att gå och när de blev trötta var det bara att hoppa i en av de två skrindor vi hade.
Dag 2 ställde jag klockan för att ge mig ut på en tidig löprunda och det var så härligt. Hittade inte min klocka så jag bara sprang på känslan, längs vattnet, stannade en stund och tog några foton och sprang tillbaka. Sista biten upp till hotellet var 500m ganska brant backe och det var ingen lek med redan några km i benen, herre jisses så slut jag var, men så skönt det är att få pressa sig så där ibland att lungorna skriker och benen inte vill annat än att stanna men huvudet vill kämpa till sista metern.
 
Det var min pappa som bjöd med oss på den här resan för att han fyllde 70 år i våras och jag är så glad och tacksam för det. Det blev så himla bra och jag vet inte hur många gånger Thelma sa hur glad och tacksam hon var för att vi tog med dem, så de fick bo på hotell, bada och gå i djurparken.
Det som är det mest fantastiska med semester efter att man fått barn är inte längre sol och bad, utan att oavsett väder få vara med dem 100%. Inga vardagsmåsten som inte kan vänta en stund, inga krav utan fokus på familjen och barnen och ändå hinner man med råge en massa annat också. Man hinner iakta dem så mycket, se dem och lyssna på dem. Man ser lättare deras personligheter och deras egenskaper blir så mycket mer framträdande när man tar sig tiden att se. Tålamodet känns mycket större och allting är bara roligt!
 
Vi kom hem 23 igår kväll och idag har vi bara varit hemma och tagit det lugnt, tvättat, städat och myst mestadels inne. Det var en perfekt dag för det då det regnat mycket och det gör mig ingenting. Jag hoppas såklart att vi kommer kunna bada och sola mer denna sommar men om inte så är det så skönt att bara vara ledig, jag låter verkligen inte den minsta energi gå åt till att gnälla om vädret, det finns mycket annat roligt att göra om vädret inte är på topp!
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Karin

Ja, tre underbara dagar =) Så härligt att få uppleva detta med dig, Micke och barnen <3 <3 Kram på er alla !!

skriven

Kommentera inlägget här :