Gott slut och ett gott nytt år

Här kommer en liten summering av mitt 2014. Jag kommer inte att skriva någon årskrönika månad för månad, utan en liten sammanfattning bara. I det stora hela känner jag spontant att 2014 varit ett bra år. 2013 var onekligen ett träningsår i och med Tjejklassikern men 2014 fortsatte i samma anda. Jag hade två stora löparmål 2014 och det var att springa min första halvmara och att springa Tjejmilen under 50 min. I maj stod jag på startlinjen på Gävle halvmaraton och var jätte nervös men otroligt taggad och loppet gick verkligen över förväntan. Två varv på 10km banan och sprang över mållinjen på 1:57, en tid jag är väldigt nöjd med!
Efter det tränade jag på och började springa med B.A.B.Y runners Gävle. Ett härligt gäng tjejer som löptränade tillsammans 1 dag i veckan och jag insåg att det var grymt kul att springa ihop med andra. Hängde på dom till Vårruset i Maj i Gävle och fick till en helt okej tid och motivationen och viljan att bli bättre bara ökade. Jag sprang även Lidingöloppet on Tour i Gävle 10km och fick till ett pb, kul!
Min mamma fyllde 60år och vi åkte på en underbar semesterresa till Turkiet som vi sent glömmer. Härliga dagar med sol, bad, träning, fantastisk mat och trevligt sällskap med världens bästa familj!
Sommaren 2014 minns vi nog alla med ett leende, även om den började lite regnig så avslutades min semester med underbara veckor med sol, sol och soool. Mer än en gång visade termometern en bra bit över 30 grader och vi i princip bara badade. Poolen har aldrig använts så flitigt och för första gången spenderades hela semestern på hemmaplan så när som på kortare utflyter.
Löpningen fick ske på tidiga mornar eller kvällar då värmen inte var alltför påtaglig och någon gång i slutet på Augusti toppade jag formen. Det kändes fantastiskt när jag sprang, lätt och snabb. Dessvärre hann det dala en del innan det blev dags för tjejmilen och för andra året i rad åkte jag dit med förkylningskänningar :-( Jag gjorde precis allt jag kunde, pressade mig till det yttersta och ramlade in över mållinjen på tiden 50:14....15 ynka sekunder för långsam och jag har aldrig varit så besviken i hela mitt liv. Jag var så besviken att jag grät och hatade mig själv för att jag inte klarat det. Tack och lov kom jag på bättre tankar och redan dagen efter kunde jag ändå glädjas åt mina livs snabbaste 10km, även om det inte blev sub 50.
2014 var även året då jag slutade äta nöt- och fläskkött som inte är närproducerat och det har jag hållit stenhårt och inga problem alls att klara det. Har inte ätit korv på över 6 månader :-)
Vi blev också äntligen klara med det sista rummet i vårt stora hus-badrummet! Så lyxigt att ha badrum på övervåningen också. Känner mig jätte nöjd med det och jag till och med badar ibland även om jag bara har ro en liten stund.
 
Som vanligt känns det vemodigt att lämna ett bra år bakom sig men ändå så härligt och spännande att börja ett nytt. Ett år fullt av möjligheter, nya målsättningar och utmaningar. Jag vill gå in i 2015 med känslan av att jag kan göra precis det jag vill, att bara jag sätter gränserna för vad jag kan åstakomma. De konkreta mål jag har är att putsa lite på min halvmaratid och naturligtvis sub 50 på Tjejmilen, vad annars? ;-) I September 2015 står jag längst fram och då ska inget stoppa mig!
 
Snälla dela med er av era mål inför 2015. stora som små. Jag tycker det är så inspirerande och motiverande. Hoppas ert gångna år varit lika bra som mitt och jag önskar er ett ännu bättre 2015, med massor av kärlek, träning och upplevelser!!
 
En salig blandning av bilder från mitt 2014:
 
 

Kommentarer :

#1: mari

Gott nytt år :) och vilket år du haft, hoppas 2015 blir minst lika bra =)

Svar: Tack detsamma!! Ja, det har varit ett grymt år, men jag har höga förväntningar på 2015 :-) Sköt om dig!
Therese

skriven
#2: Mias steg

God fortsättning och gott nytt år! Ett av mina stora mål är att springa ett längre terränglopp. Gärna liknande fjällmaraton i Sälen som jag sprang förra året. Jag har fått mersmak och skulle vilja testa springa fler sådana. Jag ska testa nya saker, utmana mig själv med sånt jag inte känner mig helt bekväm med. Det får bli en del av det jag tänker satsa på!

Svar: Tack detsamma!! Kul med fler terränglopp, är själv liite sugen på det men dock inte så långt som maraton... Låter som om du har en väldigt bra målsättning för kommande år, alltid kul att utmana sig lite. Har du slutat bloggat föresten, saknar att läsa om din träning men jag förstår också om du inte skriver längre, här blir det mer och mer sällan. Sköt om dig!
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :