Mitt hjärta har gått i tusen bitar

och det blir aldrig helt igen. Atlas fick somna in idag och det smärtar så oerhört mycket. Jag kan inte på nåt vis förstå hur jag ska kunna leva utan honom. Jag saknar honom så fruktansvärt mycket och det gör så ont.
I 2 år har jag vetat att en dag brakar det lös och i går hände det som jag fruktat för. Atlas blev förlamad i bakbenen och släpade sig hem från promenaden. Det var så hemskt att se honom så och jag förstod på en gång att det var kört. Jag ställde in mej på det värsta direkt för jag visste i hjärtat att det här aldrig skulle gå.
Han låg och sov på hallgolvet i natt och i morse åkte vi till vet med honom. Han var så lugn hela tiden och den otroligt snälla hund han alltid är.
Han hade ingen känsel alls i bakbenen och prognosen var väldigt mörk. Det fanns inget att göra. Även om vi skulle operera honom så var chansen att han skulle kunna gå igen minimal. För en hund som har ont i nästan hela ryggen, fel på båda armbågarna och ett knä blir det nästan omöjligt att rehabilitera sig efter en sån operation.
Där satt vi, jag, Micke och Thelma med honom i ett rum och grät. Vi talade om för honom hur mycket han betyder för oss och hur oändligt mycket vi älskar honom. Jag vet att han förstod och han hade inte ont. Vägen tog slut för Atlas och det hade inte varit rätt att operera honom det kom jag och Micke överens om. Jag vet att jag inte har svikit honom på nå vis, jag har gjort det jag kunnat och det vet han.
Men hur ska jag orka gå vidare ur detta? När vi kom hem så såg jag hans tassavtryck överallt i snön och här sitter jag i kläder täckta av hans hår och vill inte ta av mej dom. Jag vill inte dammsuga bort det som finns kvar av honom här hemma och jag vill aldrig gå en promenad igen där han inte kommer att finnas med. April och Maj är de månader han älskade mest, om 11 dagar skulle vi ha Atlasdag igen och fira hans 7-årsdag, vi kommer ha en Atlasdag i alla fall men utan den vi älskar så mycket.
Huvudet bultar av flera timmars gråt och tårarna tycks aldrig ta slut. Jag är så tacksam för att jag fått uppleva riktig kärlek mellan människa och hund, aldrig kunde jag tro att den skulle bli så stor. 
Jag har flera gånger tänk tanken att Atlas en dag skulle lämna oss men att det skulle vara så svårt, smärtsamt och fruktansvärt på alla vis hade jag aldrig kunnat föreställa mej.

SVCH Kullarnas Victory Vincent "Atlas" 040411-110331




 







Jag kommer för alltid älska dig! <3

Kommentarer :

#1: Camilla

Åh Therese,

här sitter jag på andra sidan jorden med stora tårar. Det är just det här som är det värsta med djur. Att de aldrig kommer att leva lika länge som oss.

Ta hand om dig.

Kram

skriven
#2: Ella

Fy vad tråkigt. Fina Atlas. Fällde en tår jag med, vet ju hur mycket du tyckte om honom. Och han var verkligen fin. Ta hand om er. Tröstekram från oss

skriven
#3: Jenny V

Atlas var en jättefin hund. Så fint att man kan komma ett djur så nära, men så jobbigt när de måste lämna en. Vill att du ska veta att jag tänker på er.

Många varma kramar från Jenny

skriven
#4: Johanna

För lite mer än sju år sedan var det 2 tjejer i 23 års åldern som drömde om en egen hund. Tillslut skaffade de en varsin med 6 veckors mellanrum och 7 år senare finns ingen av dessa hundar kvar! :-( Livet känns så orättvist ibland!! Jag förstår dig att du inte vill städa bort Atlas, jag har ännu inte haft hjärta att ta bort Kaktus skylt i bilen...jag väntade 1 år med att tvätta shortsen jag hade just den dagen bara för det var hans hår på dem...Så jag förstår dig!

Tårarna rinner och jag lider med er...men du kommer med hjälp av Thelma, orka gå vidare. Smärtan försvinner aldrig helt men det bleknar, jag lovar! Tänk på alla härliga minnen med Atlas.

Många kramar från Johanna med familj



Vila i frid Atlas

skriven
#5: Therese

Johanna: Lyckades inte kommentera i din blogg men jag ville bara säga Tack! Det som glädjer mej en smula i allt elände är att Atlas äntligen kan busa med Kaktus igen. Kram

skriven
#6: Lina&Astor

Men va ledsen jag blir nu när jag läser vad som hänt.. Fina goa Atlas, ibland är livet orättvist. Jag vet också hur otroligt mkt man kan älska sin hund och jag lider verkligen med dig nu. Men Atlas har haft ett fint liv tillsammans med er, va stolt över att ha gett honom det!



Många kramar <3



skriven
#7: "mormor" Karin

Älskade Therese ! Det är så ofattbart att vi aldrig kommer att få träffa Atlas nå mer. Saknaden är enorm o jag kan inte sluta gråta. Aldrig mer vara hundvakt, ingen glad Atlas som möter vid dörren. Men alla fina minnen kan ingen ta ifrån oss, och dom är många. Atlas var den absolut snällaste, finaste hund jag någonsin träffat. Jag känner mej så glad o stolt över att du lät mej få ha honom så mycket. Det var en fröjd att passa honom, han var så lydig o snäll. Det är mycket din förtjänst Therese och jag lider verkligen med er denna fruktansvärt sorgliga dag. Men ni har en ljusglimt i lilla Thelma, som kommer hjälpa er att komma igenom detta. Ta hand om varandra. Kram



Vila i frid älskade, fina Atlas

skriven
#8: Lillan

Det är med stor chock jag läser ditt inlägg och tårarna rinner. Inga ord kan trösta den stora sorg ni går igenom! Jag vet inte vad jag ska skriva mer än att Atlas har haft ett fantastiskt fint liv hos er!

Kraaaaaam i massor!

skriven
#9: Annelie

Jag lider verkligen med er, jag är den i familjen som egentligen är emot att ha hund men nu finns de här och det är ok som famijemedlemmar, och trots att jag inte har den där enorma kontakten med hundrana ( det är Petris intresse) så har jag verkligen inte varit oberörd när vi fått tagit bort någon av våra vänner genom åren, tårar har runnit även här så jag kan bara föreställa mig hur Ni känner er nu. Fruktansvärt! Men jag tror ni tog helt rätt beslut, ni har gjort det bästa för honom och han får det bra nu! Vi stod inför samma beslut på en liten valp förra vintern och det var hemskt, men vi ansåg att en sån ung hund skulle inte behöva starta livet på ett sånt sätt och sen inte få några garantier att det någonsin skulle bli bra. Vi har dem till låns en kort period i vårt liv och får vara tacksamma för det. Kram på Er!

skriven
#10: Matilda

Fruktansvärt att läsa, vet verkligen vad du går igenom. fick ta bort min maya som inte ens han bli tre år gammal. Det går aldrig att ersätta de, men det blir lättare...

Styrke Kramar från oss

skriven
#11: Annica

Jag ser knappt att läsa...har ju haft äran att träffa den stora fina Atlas ett flertal tillfällen och det som var så skönt var att vid er kunde man stå tex när vi var på utställning, ni var glada och trevliga tillskillnad mot vissa andra som inte ens hälsade när man hade samma ras, och det bästa av allt...Älsa blev såå lugn och cool när hon fick stå bredvid Atlas som hon gillade:).....skickar den största tröst kramen som finns till er nu!! Ta hand om er nu! Det kommer sitta i lääääänge saknaden efter en såå kär vän! Men han har ju haft ett underbart liv tillsammans med er..

KRAAAAM......

skriven
#12: Carina T

Såg på Fb att något fruktansvärt har hänt. Är så urusel på att läsa bloggar men måste in i din för att se vad som hänt. Tårarna bara rinner och förstår eran enorma saknad. De betyder så enormt mycket och jag fattar inte hur jag ska orka leva utan Ozzy och Eddie så jag har full förståelse för dina känslor. Ni har verkligen gjort allt ni kunna och Atlas har inte kunnat haft bättre matte och husse.

Sänder massor av kramisar till er!

skriven
#13: Malin

Hej



Vi tänker på er och vet precis som du att ni har gjort rätt val, fanns ju inget annat alternativ.

Fruktansvärt är det och jag förstår att du inte vill "städa bort" Atlas liv hos er! Det blir tomt nu. Vad skönt ändå att ni har Thelma som fyller era dagar med glädje mitt i denna enorma sorg! =( Snart är den stunden här för oss också, det blir ett stort tomrum även om inte Boman är här hos oss varje dag. Kom ihåg du får vara ledsen, du får sörja Atlas var din bästa vän. Många kramar från oss

skriven
#14: Lillan

Tänker jättemycket på er och undrar hur ni mår...

Kramisar i massor! <3

skriven
#15: Annica

ville också "titta in" och höra hur det är med er...

stoor kram!!!

skriven
#16: Leanderkathinka

Site was very helpful. thank you

skriven

Kommentera inlägget här :