Falska rykten

Idag blev jag väldigt upprörd och ledsen när jag pratade med en ytligt bekant. Vi pratade hundar och kom in på att Atlas inte är så förtjust i andra hanhundar, hennes hund är inte heller det.
Men efter ett tag säger hon: "Ja, man vet ju hur Atlas beter sig" När jag såg väldigt frågande ut så sa hon: Ja, som den där gången när Karin (min mamma) hade honom, med (vill inte skriva ut namn) hund".

En del av er som följt min blogg länge vet att Atlas för ca 4 år sedan blev attackerad av en jämthund oprovocerat bakifrån. Atlas försvarade sig och det resulterade i att jämten fick lätta skador (det fick Atlas också).
Jag förklarade vänligt men väldigt bestämt för denna bekant att Atlas vid det tillfället var kopplad och blev attackerad bakifrån av en lös jämte och blev tvungen att försvara sig.
Jaha?! sa hon då lite förvånad. Så tydligen så har hon hört nåt helt annat, i stil med att Atlas har skadat en annan hund men inte hur det gick till och varför.
Tycker inte att det är så roligt att folk tror att min älskade Atlas, som är världens snällaste är en elak hund som ger sig på andra hundar. Då blir jag väldigt ledsen för det är oförtjänd kritik :(
Talade även om för henne att det egentligen var efter det som Atlas blev väldigt misstänksam mot andra hanhundar, vilket inte är ett dugg konstigt om ni frågar mej.
 
Tänk att stora hundar är så jävla farliga jämt. Om jag hade haft en pytte liten hund som skällade på andra hundar och gjorde utfall skulle ingen bry sig. Men faktum är att även om jag möter en hanhund med Atlas så drar han inte i kopplet och gör inte utfall heller, men bara för att han är stor så är han farlig.

Här om veckan när jag promenerade med Atlas och barnvagnen så skriker en granne till mej (när han har sin hund stretande och skällandes längst ut i kopplet) om jag orkar hålla Atlas eller om han kommer dra omkull mej och vagnen???!!! Hallå! Tror dom att jag är helt dum i huvudet? Klart jag har kontroll på min egen hund, folk verkar inte fatta att man kan ha kontroll på en 65 kg´s hund lika väl som vilken hund som helst.

Nu blev det här ett lite argt inlägg, men jag blir ledsen och arg när folk har en sne bild av mina kära och att det florerar falska ryktem om dem..................

Enda gången jag bett nån (om jag haft sällskap) att ta vagnen, har varit när det kommer en lös hund efter oss. Då är det för att jag är rädd att den hunden ska springa omkull både mej och vagn.

Världens snällaste, lugnaste och missförstådda hund 

Kommentarer :

#1: Mormor Karin

Förstår verkligen att du blir både arg o lessen. Det blir jag också, allt det hemska som hände den där förskräckliga dan vi blev attackerade kommer över mej. Att sen få reda på att folk tror att det berodde på att Atlas är farlig gör mej FRUKTANSVÄRT illa berörd. Atlas som är den finaste, snällaste hund jag vet. Elaka hundar har ju verkligen inte med storleken att göra. Många kramar till dej Therese o Atlas !

skriven

Kommentera inlägget här :