Måste man verkligen skaffa barn....

....bara för att man gift sig?
Har aldrig varit med om så mycket männsikor som både före och efter vigseln som frågat om det är dags för barn?!!! Jag och Micke har varit tillsammans i 10 år och hur kan alla tro att vi ska gifta oss bara för att vi ska kunna skaffa barn? Vi är fullt medvetna om att man inte behöver vara gifta innan man skaffar barn, det är liksom inte därför vi gift oss med varandra. Vi haft gift oss för att vi älskar varandra och för att vi har tron att dela resten av våra liv med varann och det är en trygghet för oss att vara gifta. Om vi hade velat skaffa barn för 5 år sedan, så hade vi gjort det även om vi inte vore gifta. Vårt giftemål har alltså ingenting med att skaffa barn att göra, ska det vara så svårt för folk att fatta?
Det är ganska tjatigt och dryt att få kommentaren men värst är nog alla blickar på ens mage.
Jag tycker det känns fullt att göra så, ungefär som om jag inte märker. Jag väger inte längre 55kg och väger mer nu än jag någonsin gjort. Jag är inte nöjd med det och därför känns det extra jobbigt när alla måste kolla på min mage för att se om de kanske kan ana en "bulle", bara för att vi gift oss eller också möjligen för att jag börjar närma mej 30. Man blir faktiskt både ledsen och lite arg.
TÄNK om det skulle vara så att jag kanske jätte gärna vill ha barn men har fått reda på att jag är steril och inte kan få biologiska barn, kan ni tänka er då vad jobbig frågan är om man ska ha barn hela tiden. Nu är det inte så, men det kan man aldrig veta när man frågar nån. Kanske frågar man nån som har förlorat ett barn, hur hårt slag känns den frågan då?
Visst jag kan förstå att man kanske frågar nån, men det är så många som gör det och speciellt nu när man gift sig?!!! Jag får liksom inte ihop det, var det inte väldigt längesen man gifte sig innan man hoppade i säng? Jag och Micke har inte hållt på oss i 10 år och dessutom vet vi vad preventivmedel är ;)

Jag lovar att jag ska berätta OM vi ska ha barn, så slipper alla fråga hela tiden =)

Nu blev det är ett lite tråkigt inlägg men ibland blir det så....

Igår kväll var jag och Micke ut och käkade och sen blev det bio: Flickan som lekte med elden. Filmen var bra men väldigt hemsk som jag trodde. Noomi Rapace är grym och Micke Nykvist är en av mina svenska favoriter!

Idag ska iaf jag och Atlas träffa Johanna, Salsa och Joline för att överlämna Jolines mycket försenade doppresent. Har varit mycket strul med den men nu ska hon äntligen få den =) Sen ska jag vidare till mina vänner i Sandviken för en fika innan jag måste hem och göra mej iordning för kvällens festligheter :)

Hoppas ni alla får en jätte skön helg trots att det är mulet och regnet hänger i luften...iaf här :( Men då kan man ist sitta inne i soffan och mysa med en bok eller kolla på en bra film.

Kram Therese (som nu skickat in namnändringen, nu finns ingen återvändo ;) Wester

Kommentarer :

#1: Annica

Ja du..jag känner igen det där med "barnfrågan"...inte för att vi är gifta, vi har ju varit tillsammans i över 20 år och har under alla år fått frågan VARFÖR har inte ni skaffat barn?? Vi vill inte ha barn så enkelt är det, jag minns speciellt en gång och det var en äldre dam(läs kärring) som frågade om jag hade barn..nej svarade jag..jag vill INTE ha några barn...hon frågade ut mej men varför det osv...därför att jag inte vill det svarade jag igen..hon tittade på mej som om jag varit spetälsk=), och har fått frågan säkert hundra gånger om vi inte kan få barn...ibland har jag svarat att det kan vi säkert men jag har inga planer på att bli gravid så jag använder skydd=))) tänk att det ska vara såna problem för en del bara för att man inte gör som alla andra!! Nu tycker jag om barn men är bara så enkelt att jag inte vill ha egna barn, när jag får frågan idag om jag har barn så brukar jag svara ja det har jag..dom heter Älsa & Ästher..jaha säger dom lite intresserade..då säger jag..ja dom har fyra ben och är lurviga=))))

Ja en del människor kan vara väldigt jobbiga!!



Ha det så trevligt idag då med allt du ska göra=) jag reagerade först när jag såg ditt efternamn på FB=) men man vänjer sej väl fort att du heter så numer=)

Kram på dej=)



skriven
#2: ella

Ja det är underligt det där...jag har fått frågan fast jag varit singel och då är det liksom halvt omöjligt. Folk menar säkert inget med det är ju som du säger. Tänk om man inte kan...eller om man förlorat ett barn...då är det inte lika lätt att låta det rinna av.

skriven
#3: Camilla Nestor

Hej!

Grattis i efterskott. Bra inlägg håller helt med dig. Sedan jag och Fredrik gifte oss har vi upplevt precis det du beskriver...så tyvärr, det är bara att vänja sig. Fast det är extremt frustrerande.

skriven
#4: Lillan & Zelda

Hahaha, har ni inte hållit er i 10 år??? DET var jag då heeeelt säker på;) hahaha...

Sorry om jag skrattar men det var liksom lite kul:) men jag fattar att frågan blir jobbig när man hör den om och om igen:/ Bra skrivet!

Kramis!

skriven

Kommentera inlägget här :