Vinter och vargar

Ja, här är det mer vinter än det är vår. Igår var det 8 grader kallt och massa snö. Det var super härligt väder med sol och jag och Atlas var ute länge i skogen och njöt. Tog några fina vinterbilder men min kamera, men det verkar vara nå fel för jag får inte in dem i datorn just nu. Får kolla på det senare....
Idag är både jag och Micke lediga och såna dagar är det ju inte så jätte gott om, så då blir de lite heliga. Vi gick en lång härlig promenad i skogen och släpade med oss Atlas pulka han brukar dra. Efter lite uppvärmning så fick han dra den ett tag. Det är ju bra träning för att muskla hans ben och rygg, men jag tror faktiskt att han tycker det är roligt också. Efter en stund så selade vi av honom och fortsatte utan pulka, när vi gått en bit så sätter Atlas av i full fart och då ser vi en tjej galopperande på en häst. Atlas rusar efter dom och jag ser ett senario spelas upp i huvudet där Atlas skrämmer slag på hästen som slänger av ryttaren. Jag ber Micke att busvissla och då stannar Atlas upp (även ryttaren, som i det läget nog inte hade märkt Atlas än) Vi tjoar och ropar på Atlas allt vad vi kan och gör oss allmänt "roliga" och då kommer han tillbaka till oss. Han får naturligtvis massor med beröm och ryttaren fortsätter i väg.
Inombords kokade jag, för jag blir SÅ arg när han bara drar i väg så där utan att ens markera att han sett nåt, man har inte en chans att agera en sån gång. Vågar inte heller försöka bryta honom när han är på väg bortåt i sån fart i fall han struntar i mej. Som tur är så var ju Micke med som kan vissla ordentligt, för det brukar få honom att stanna upp. Atlas har en väldigt stark jaktinstinkt vilket gör att han älskar att jaga och springa efter saker, dock inte så roligt för oss... :( Som tur var så gick ju allt bra iaf.
När vi gick hem från skogen åkte jag på pulkan ner för en backe, det har jag nog inte gjort på väldigt många år. Oj, vad roligt det var och Atlas blev helt uppspelt och sprang bredvid mej ner för backen. På halva backen körde jag upp på en kant och välte. En helt överlycklig Atlas står över mej och slickar mej i ansiktet =) Måste ju undra vad tokmatte höll på med... ;)
Hemma på gården så fick jag för mej att träna lite ingångar i fot och oj vad förvånad jag blev. Atlas var väldigt allert och glad och när han kom emot mej och jag sa fot så satte han sig nästan mitt emot mej och tittade ivrigt. Jag väntade en stund och sa sedan fot igen. Med mitt kroppsspråk så visade jag honom vart han ska och då börjar han skälla och hoppa runt mej. Han kommer lite närmare i den position jag vill ha honom men är inte nöjd. Jag säger fot igen och då efter några skall så sätter han sig så jag blir nöjd. Belönar massor med en leksak och sen provar jag igen. Efter tredje försöket så komer han in och sätter sig bra på en gång, så jag slutar efter det.
Han har aldrig varit så taggad nångång förut och även om träningen gick lite si och så, så var det så roligt att han var så på och blev nästan lite frustrerad över att inte riktigt förstå vad jag ville.

Vargar tänker ni nu.... och faktum är att de har hittat en död älg här upp i skogen bakom oss som de konstaterat är riven av minst två vargar. Usch, vad läskigt det känns att det finns varg i våran skog där vi går varje dag. Förhoppnignsvis blir de inte kvar här då det är lite ont om älg, men ändå. Känns inge vidare att han de så här nära.

Ha en riktigt skön helg allihopa och GLAD PÅSK!

Kommentarer :

#1: Lina & Astor

Va duktig Atlas va som stannade när Micke vissla. Det hade inte min bushund gjort. Hoppas ni haft en trevlig påsk, ja den är väl inte riktigt över än heller.

Läskligt med vargarna men samtidigt lite häftigt att det finns så nära. Jag skulle inte vilja möta en om jag va ute och gick om man säger så men dom skulle antagligen bli lika rädd som en själv.

skriven
#2: Christel och Herman

Jisses vad duktigt av Atlas att stanna och komma tillbaks då han var på väg mot hästen och ryttaren, kanon. Ja nu är det bara att vänta en till två veckor och förhoppningsvis har valparna kommit, spänningen är olidlig, ha ha ha. Sedan att behöva vänta ända till juni är inte roligt, men så får det ju bli. Vi skall väl åka och titta på dom en gång innan så klart. Har inte hundra bestämt mig än om jag skall ta en valp, men snart måste jag, men det känns så svårt att veta att man valt rätt.
En trevlig helg och förhoppningsvis en vårig.
Kram Christel och Herman

skriven

Kommentera inlägget här :