Viltspår

Den här helgen har varit härlig. Det har varit jättefint väder med sol och termometern har visat över 8 grader =) I lördags träffade jag och Micke, Johanna, Andreas och deras hundar i skogen vid en stuga. Vi la viltspåren åt hundarna det första vi gjorde så de skulle få ligga så länge som möjligt. Sen körde vi lite budföring genom skogen och efter det så blev det korvgrillning.
När spåren legat nån timme så blev det dags. Egentligen ska de ju ligga minst 15 timmar, men då krävs det rejäl planering och detta var ju bara för att hundarna skulle få lite aktivering.
Jag la ett ca 500m spår med 3 vinklar på ganska stenig och ojämn mark. Atlas gjorde det klockrent och spårade väldigt lugnt och säkert. Jag uppskattar mycket när han håller tempot nere och inte springer på, viltspår ska inte gå för fort utan i lagom lugnt tempo. Detta var också första gången jag använde älgklöv ist för rådjur och jag tror att det sänkte tempot på Atlas en del. Han blev glad som vanligt att hitta klöven och bar den stolt hela vägen tillbaka till bilen.

Sen när vi tränat färdigt i skogen så åkte vi hem till Johanna och Andreas för att äta middag, spela spel och ha trevligt. Johannas kusin Elise och hennes kille David kom också dit. Vi hade jätte trevligt!

Det var så roligt att spåra igår och det gick ju så bra så jag la ett 500m spår även idag. Blev på betydligt lättare terräng med 4 vinklar. Spåret låg i ca 3-4 timmar och använde älg i dag också. Atlas tog spåret jätte bra och följde det suveränt tills vid sista vinkeln då snurrade han en del innan han hittade spåret i rätt riktning igen. Var ett betydligt högre tempo idag och jag fick bromsa honom en del. Men jag är super nöjd, för han har nog aldrig spårat så säkert nångång som han gör nu =) Han bar klöven hela vägen hem genom skogen (ca 2 km) och visade husse vad han hittat  :)

//Therese

Kommentera inlägget här :