Vattenprov i Nygård

I söndags for vi till Nygård i Älvkarleö bruk på vattenprov som SNK anordnade. Sjukligt nervös drog jag startnr 5 och blev lite lättad över att inte gå ut först. Hade som plan att köra en apportering med Atlas innan jag skulle in och tävla för att slippa att han ruskar på första apporteringen, men det fanns inget ställe att göra det på, för vi fick alla blöta hundarna direkt innan vi startade. Mycket riktigt så ruskade sig Atlas när han kommer upp med apporten och tappar den förstås och klant jag råkar kliva av startplattan....en nolla förstås :) Som lite plåster på det såret så hämtar Atlas paddeln åt mej, vilket han ska ha en jätte kram för!!!
Eftersom mitt mål med tävlingen var att få högre poäng än sist så är jag jätte nöjd med vår insats med totalt 90,5 poäng, dock svider det lite att Atlas var totalt kocko när vi skulle simma tillsammans och bara höll på att krånglade och klättrade, ungeför om om vi aldrig gjort det tidigare. Men så är det på tävling, då sätts allt på sin spets och klart som f-n att hundstackarn inte kan allt när matte står stel som en pinne och är skit konstig ;) Bara att öva vidare. Kul var iaf att vi kom 3:a av 8 ekipage med endast 8,5 poäng från vinnarna Maria och Nova. Tre Landseer i toppen var det med Annika och Kenzo som 2:a!!

Här nedan kan ni läsa protokollet från tävlingen:

Enkel apportering: 0      Föraren avviker från startplats
Sökapportering: 7         Omtag, DK
Hämat figurant: 6            Bra tempo ut. Svag bogsering
Bogsering av båt: 6,5      Bra tempo. Orolig i bogsering. River
Helhetsintryck: 6               Pigg hund. Önskar mer lyhördhet. Bra förararbete. Trevlig ekipage

Poäng: 90,5  (ej godkänd)    Placering: 3

Jag är jätte stolt över Atlas mycket för att han höll sig så lugn före och efter tävlingen utan att hålla på och mucka med andra hundar =) Känns tråkigt nu att man får vänta så länge på nästa tävling, men jag ska köra nåt mer vattenpass innan isen lägger sig på sjön och våtdräkten hamnar på hyllan ;)

Kommentarer :

#1: Christel och Herman

Grattis till Er båda. Javisst är det så att vi förare påverkar våra hundar då vi helt plötsligt börjar uppföra oss konstigt på tävlingarna. Jag har fått öva en massa på mental träning så att jag så mycket som möjligt är "normal".
Ni fixar 1:a pris nästa gång skall Ni se.
Kram Christel och Herman

skriven

Kommentera inlägget här :