Vattenläger i Örkelljunga

Igår kväll kom vi hem från vattenlägret i Skåne. Vi har haft det jättebra och skoj hela tiden. Ledarna Marie och Kristina var suveräna och jag och Atlas har lärt oss massor. Vi har fått många bra tips på hur vi ska gå vidare med träningen och jag känner mej mycket inspererad =) Vi åkte ner på lägret som totala nybörjare vad det gäller vattenarbete och med förhoppningen om att ett nytt intesse skulle väckas och med mål att ta SOR-provet. Atlas klarade SOR-provet galant i tisdags och senare den dagen hade vi en träningstävling i startklass. Vi fick prova på alla moment som ingår där och det var skoj och gick riktigt bra för att vara första gången, så bra att jag faktiskt vågade mej på att ställa upp i tävlingen dagen efter (med en stor portion peppning från övriga på kursen). Jag och Atlas fick startnr 1 och det gjorde inte min nervositet mindre :) Detta var min och Atlas första riktiga tävling med publik och andra hundar runt omkring och jag var stel som en pinne. Atlas nollade 3 av momenten och mycket av det var mitt fel, men har kammade hem 9,5 poäng på hämta figurant vilket är jättebra med tanke på att vi tränat så lite. Han hämtade även båten,men släppte tyvärr innan den nått land.

Resultatet fr tävlingen:

Enkel apportering: 0   Tjuvstart. släpper i vattnet, många DK
Sökapportering:     0   utför ej moment
Hämta figurant:     9,5 Lite snurr. bra tempo
Bogsering av båt: 0    Utför ej moment
Simma med förare: 5 Strul vid räddning. Tvekan men bra tempo
Helhetsintryck: 8    Bra tempo. Inte färdig

Totalt: 61 poäng 

Det var kul att få prova på en tävling utan att känna någon press att prestera jättebra. Vi kom faktiskt 5:a av 8 ekipage och det får man ju vara jätte stolt över!!! Atlas är helt klockren vad det gäller att hämta figurant och för att göra det lite svårare för honom så skulle han få hämta två figgar. Atlas simmade ut jätte säkert och hämtade den ena men man såg att han hade jätte koll på att Bodil var kvar i vattnet, så när han kom upp på land med jenny så skickade jag honom igen och han hämtade Bodil också hur lätt som helst =) Det vi måste bli mycket bättre på är apporteringen då han gärna släpper för tidigt, samma med båten, släpper gärna för  tidigt.
Ett stort intresse för vattenarbete har väckts hos både mej och Atlas och det känns skoj att ta sig an nya utmaningar. En annan kul grej var att under tävlingarna i onsdags var tidningen härliga hund där och gjorde repotage och tog en massa bilder. Kommer att komma med i tidningen om ungefär ett år, men det ska bli himla skoj att läsa om det och se bilderna =)
Jag har min dator på lagning och vet inte när jag får den tillbaka så jag kan inte lägga in nå bilder, men jag ska försöka få till det vid ett senare tillfälle ist.

På söndag ska vi ställa ut i Västerås, det ska bli roligt men det var endast 4 Landseer anmälda... :( Håll tummarna!

Kommentera inlägget här :